Emily Hamers 22 december 2016

Het jaar 2016 zit er alweer bijna op! Er zijn afgelopen jaar weer veel innovatieve ontwikkelingen geweest, ook op het gebied van bloggen. Momenteel zijn er wereldwijd ongeveer 152 miljoen blogs. Dit zijn er nogal wat. Hoe kun jij dus tussen al deze blogs, jouw blog staande houden? Vandaag deel ik met jullie 5 trends op het gebied van bloggen. Deze trends hebben in 2016 hun intrede gedaan en kun je mooi meenemen richting 2017!
         

1. Bewegend beeld

Bewegend beeld wordt steeds belangrijker. Steeds meer bloggers houden het niet meer alleen bij het schrijven van blogs, maar gaan daarnaast ook vloggen. Bij bewegend beeld kun je veel meer laten zien, dan in een geschreven artikel. Helaas is er een daling in het aantal bloglezers. Op de blog van Lisanne (Bellamondo.nl) verscheen eind november het artikel: is bloggen dood? Dit vond ik een heel sterk artikel over de ontwikkelingen binnen de blogwereld. De conclusie? Bloggen is absoluut niet dood. Alleen verandert het, is het constant in ontwikkeling en vaart het een andere koers. Als tip geeft zij dat bloggers zich niet blind moeten staren op de cijfers en bedreigd hoeven te voelen door andere kanalen. De combinatie van bloggen en vloggen is volgens haar de sleutel tot een succesvolle blog.

2. Blog als bedrijf

In 2016 is het niet langer vreemd wanneer je aangeeft geld te verdienen met jouw blog. Bloggers zijn niet langer bloggers, maar worden gezien als influencers. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 80% van de blogs ingeschreven staat als bedrijf bij de Kamer van Koophandel. Dit is een grote hoeveelheid. Inmiddels weten we dat het in de wereld van blogs en reclame om heel wat geld gaat. Zo gek is het dus niet wanneer je besluit niet langer te bloggen als hobby, maar als (bij)baan.

 3. Samenwerken

Ik benoemde in punt twee al dat bloggers influencers worden. Bloggers/vloggers hebben grote invloed op verschillende doelgroepen binnen de maatschappij. Het is dan ook niet vreemd dat we in 2016 steeds meer influencers zien samenwerken met (bekende) merken. Zo zie je bijvoorbeeld dat Manon Tilstra haar eigen schoenenlijn heeft ontworpen voor Tango Shoes (ManonXTango). Mascha van Beautygloss heeft ook al verschillende succesvolle samenwerkingen gehad met grote merken. Het is als merk slim om je te koppelen aan een bekende blogger/vlogger. Waarom? Als merk kun je op deze manier gebruik maken van het bereik van de blogger/vlogger en dit kan vele nieuwe fans opleveren.

 4. Innoveren

Dagelijks komen er nieuwe blogs bij, wat een toename van verzadiging binnen deze markt als gevolg heeft. Je moet als blogger steeds meer moeite doen om ervoor te zorgen dat je lezers trekt. Het is niet meer genoeg om alleen een leuke blog te schrijven. Er komt nu veel meer bij kijken om jezelf te kunnen onderscheiden van anderen. Hoe groter het aanbod, hoe kleiner de kans is dat bloglezers op jouw blog terecht komen. Op technisch vlak is innoveren ook belangrijk. Zorg hierbij voor een goede kwaliteit in beeld en tekst. Dit kun je doen door de juiste apparatuur aan te schaffen. Daarbij kun je denken aan een goede camera voor mooi beeld, een goed bewerkingsprogramma en ook een goedwerkende website is onmisbaar. Naast innoveren qua apparatuur is het natuurlijk ook belangrijk om jezelf te onderscheiden met de dingen waarover je schrijft/filmt. Ten slotte kun je ook innoveren in de band met je lezers/kijkers door ervoor te zorgen dat je blogs/vlogs op afgesproken tijd online komen.

5. Betaalde inhoud verpakken in de vorm van advertorials

bloggen_studentmindOngeveer 20% van de Nederlanders heeft afgelopen jaar een Adblocker geïnstalleerd op de computer. Dit aantal is vooral onder de bloglezers erg hoog. Het resultaat hiervan is dat Google advertenties steeds meer omzet mislopen. Een deel van de inkomsten van een blogger komt namelijk uit advertenties. Wat kun je hier aan doen? De oplossing benoemde ik eigenlijk al in één van de vorige punten. Ga een samenwerking aan met een merk en verpak de inhoud. Een intensieve samenwerking/campagne in de vorm van een advertorial (een advertentie verwerken in een artikel/video) werkt overigens voor een merk ook veel beter, dan een simpele advertentie.

Dus wat kunnen we hieruit concluderen? Het wordt in 2017 een grote uitdaging om te bloggen door de groeiende concurrentie van andere blogs en kanalen. Je blog onderscheiden kan door middel van leuke samenwerkingen met merken, het plaatsen van unieke content, bloggen en leuke advertorials. Teksten worden steeds minder gelezen, dus probeer een balans te vinden tussen geschreven artikelen en bewegend beeld. Op deze manier kun je alle partijen geïnteresseerd houden.

Ik ben heel benieuwd naar hoe de blogwereld zich in 2017 gaat ontwikkelen. We zullen het volgend jaar zien!

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Emily

Emily

Hamers

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!