Sandra Buitendijk Erasmus Universiteit 24 juli 2018

Content is een veel gebruikte term binnen online marketing. Als product content specialist kan ik de term zelf dromen. Na een succesvol project hoor ik collega’s vaak zeggen: ‘ik ben er erg content (tevreden) mee’. Maar wat betekent de term content nou daadwerkelijk? En wat is het verschil tussen het creëren van unieke content op je website of het klakkeloos overnemen van bestaande content, ook wel duplicate content genoemd? Na het lezen van deze blog weet je alles over contentmarketing en hoe het waardevol kan zijn voor jou!

Unieke content

Contentmarketing

Contentmarketing is het maken, aanbieden en verspreiden van informatie die aansluit bij jouw doelgroep. De content moet dus betrouwbaar, relevant, informatief en/of leuk zijn. Je hebt allerlei verschillende vormen van content, denk aan: een pakkende tekst, een opvallende foto of video of whitepapers. Het belangrijkste doel van content marketing is om jouw (potentiële) bezoekers te  helpen aan waardevolle kennis, het doel is dus niet om producten of services te promoten.
Voordat je aan de slag gaat met het creëren van content, is het dus belangrijk om de behoeftes van je doelgroep te begrijpen. Maar wat is nu effectiever? Het creëren van eigen content of het overnemen van bestaande content? Hieronder volgen twee redenen waar het creëren van eigen/ unieke content beter is.

  1. Onderscheid je van de concurrenten

Zoals net gezegd gaat content marketing dus over het verstrekken van waardvolle informatie. Het geven van waardevolle informatie is erg lastig als je content zonder nadenken kopieert van bijvoorbeeld leveranciers of concurrenten. Klanten kunnen dan overal dezelfde informatie vinden, terwijl ze juist op zoek zijn naar een stukje extra informatie. Bij het schrijven van een producttekst kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om in te gaan op de gebruikerservaring in plaats van alleen de specificaties te noemen. Het verstrekken van extra of andere informatie leidt ertoe dat bezoekers van je website denken dat je een autoriteit bent in je vakgebied. Door het creëren van unieke content kan je je dus onderscheiden van de concurrenten.

  1. Google en andere zoekmachines zien unieke content als waardevoller

Uiteraard wil je wel dat de content die je creëert gevonden wordt. Maar waarom wordt de ene website wel gevonden en de andere niet? Hier komt SEO (search engine optimalization) om de hoek kijken. Zoekmachines hebben een algoritme met meer dan 200 factoren ontwikkeld en op basis hiervan wordt besloten of websites wel of niet gevonden worden. Het algoritme en de factoren zijn geheim, maar er is wel bekend dat unieke content een van deze factoren is waarop je website hoog kan scoren. Het creëren van unieke content heeft dus voordelen voor je website op SEO gebied.
Bij het creëren van content is het goed om SEO in gedachte te houden. Via Google AdWords is het mogelijk op de meest relevante zoekwoorden te bepalen, daarnaast kan je ook het bijbehorende zoekvolume vinden. Maar let op dat je de content altijd blijft schrijven voor de doelgroep. Uiteindelijk is het veel belangrijker dat zij de content informatief vinden dan dat de zoekmachines dat vinden!

Creëren of kopiëren?

Het creëren van unieke content is heel waardevol, maar kost veel tijd en dus geld. Het is niet voor iedereen reëel om voor elke pagina op een website unieke content te creëren. Mijn aanbeveling is om unieke teksten, foto’s of video’s te creëren voor de belangrijkste pagina’s met de meeste bezoekersaantallen, maar voor minder belangrijke pagina’s de content (deels) te kopiëren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Sandra

Hoi! Ik ben Sandra Buitendijk, 22 jaar, master studente Marketing Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Momenteel versterk ik het marketingteam van MediaMarkt als product content specialist. Binnen het vakgebied vind ik social media, content marketing, PR en het optimaliseren van websites interessant en daarom ga ik me tijdens de master specialiseren in online marketing. In mijn vrije tijd ben ik vaak op het volleybalveld of bij vrienden te vinden. Ik ben Studentmindblogger geworden omdat ik mijn schrijfskills wil verbeteren, mijn interesses met jullie wil delen en zelf op de hoogte wil blijven van de allerlaatste trends!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!