Lene Makkink Saxion Hogeschool 7 augustus 2018

Van fotorolletjes naar Snapchat-filters. De wereld van de fotografie is in korte tijd aanzienlijk veranderd. De komst van social media heeft onze kijk op fotografie aangetast. Zelfportretten zijn nu selfies met hondenfilters of vreemde vervormingen. In dit artikel neem ik je mee in de wereld van de fotografie, met een focus op de huidige tijd.

 

De eerste foto

In 1826 werd de eerste foto gemaakt door Joseph Niépce. Om de foto te maken maakte hij gebruik van een plaat die met lichtgevoelig materiaal was bedekt. De sluitertijd was acht uur lang! Nog geen 40 jaar later werd de eerste kleurenfoto gemaakt door James Maxwell. De ontwikkelingen zetten zich voort en al gauw werd de eerste camera met filmrol geïntroduceerd door George Eastman. De digitale camera is sinds 1981 een fenomeen.

Hoe is het nu?

Zo veel veranderingen in zo’n korte tijd. Het lijkt echter alsof er sinds 1981 weinig nieuwe fotografische ontwikkelingen zijn geweest. Maar is dat wel zo? Of lijken de ontwikkelingen gewoon minder significant dan ze zijn? Tegenwoordig weten we niet meer beter. Maar liefst 93% van de Nederlanders, waaronder ik, heeft standaard een camera op zak dankzij de moderne smartphones. Het verschil tussen een telefooncamera en een spiegelreflexcamera wordt ook steeds kleiner. Zeker als het gebruikersgemak bij de vergelijking wordt betrokken.

De invloed van social media

Social media groeien sinds 2005 enorm. Met de komst van Facebook, Instagram, Snapchat en meer wordt er steeds meer uit het leven gedeeld op het internet. Mensen besteden ruim 50 minuten per dag op Facebook, Instagram en andere vergelijkbare media, waarop ze alles van het ontbijt tot een nieuwe outfit delen. Niks is te gek. Het maken en delen van foto’s is dan ook steeds belangrijker geworden.

Zelf geniet ik van de vele ontwikkelingen op fotografisch gebied. Heerlijk vind ik het, dat ik zo makkelijk een foto kan maken. Snapchat en Instagram zijn media die ik het meeste gebruik. Het verschil tussen de twee ligt bij mij vooral bij de kwaliteit van de foto’s die ik deel. Op Snapchat maakt het me weinig uit hoe een foto eruitziet of hoe goed de kwaliteit is. De écht goed gelukte foto’s plaats ik op Instagram, waar ik mijn profiel als een soort fotodagboek gebruik. Social media hebben fotografie enorm veranderd. Vroeger werd je niet zomaar een fotograaf, daarvoor moest je je specialiseren. Tegenwoordig zijn er zoveel mensen met goede camera’s dat fotografisch talent niet langer als bijzonder wordt ervaren. Maar is dit dan persé slecht? Ik vind het een bijzondere ontwikkeling. Het biedt meer mensen de kans om een passie te uiten. Dankzij de verschillende filters kan een matige foto met gemak indrukwekkend gemaakt worden. Iedereen is nu in staat om een mooie foto te maken van vakanties en mooie belevenissen. Tevens zorgt het voor meer concurrentie, waardoor men beter hun best moet doen om zich te onderscheiden van andere ‘fotografen’.

De toekomst

Naar verwachting zal social media nog belangrijker worden in de toekomst. De fotografie verandert hierin mee. Een app als Instagram heeft momenteel 600 miljoen maandelijks actieve gebruikers en dit aantal stijgt nog steeds. Aangezien het makkelijker is om jezelf fotograaf te noemen via social media, zal de standaard voor fotografie in kwaliteit dalen. De ontwikkelingen binnen de technologie zorgen er echter voor dat ook mindere talenten kwalitatieve foto’s kunnen maken.

Ik vrees dat men steeds meer waarde zal hechten aan fotografie als geheel. Het wordt steeds normaler om een foto met meerdere filters te plaatsen, waardoor de daadwerkelijke foto bijna niet meer te herkennen is. Hoe meer men hieraan went hoe minder moeite men neemt bij het maken van een foto. Dit vind ik jammer. De ontwikkelingen in de technologie verzekeren me er echter ook van dat de kwaliteit in sommige opzichten niet zal dalen. Ik verwacht dat het aantal Instagram modellen en fotografen zal blijven stijgen, maar ik hoop dat de originaliteit er niet onder zal lijden.

Fotografie zal zich  blijven aanpassen op onlinetrends. Ik vind het toch mooi om de verschillende ontwikkelingen mee te maken. Dankzij social media durven steeds meer mensen hun creatieve kant te uiten. Het zal me benieuwen wat de volgende fotografische trend wordt. Met een beetje geluk is het iets geavanceerder dan een nieuwe Snapchat filter.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Lene

Hoi, ik ben Lene! Momenteel volg ik de opleiding Media, Informatie en Communicatie in het Twentse Enschede. Met een passie voor schrijven en een goed gevoel voor taal probeer ik zoveel mogelijk ervaring op te doen binnen de mediawereld. Het is mijn grote droom om als hoofdredacteur bij een tijdschrift te werken. Ik ben blogger bij Studentmind geworden omdat het goed op mijn cv staat en ik hierdoor meer mensen kan bereiken met mijn schrijfwerk. De extra ervaring kan ik goed gebruiken in de mediawereld. Het is een mooi opstapje!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!