Lara Pap Windesheim Zwolle 11 januari 2019

Influencer marketing wordt steeds meer onmisbaar in een goede marketingstrategie. Heb je niet het budget voor Enzo Knol, NikkieTutorials of Kae Sutherland? Niks aan de hand! Kwantiteit is niet altijd beter dan kwaliteit. Verdiep je eens in micro-influencers. Een micro-influencer is iemand die tussen de 5.000 en 50.000 volgers heeft. In deze blog neem ik je mee in het succes van micro-influencer marketing.

micro-influencer foto

De micro-influencer

Micro-influencers richten zich op een eigen niche en bereiken daarmee een specifieke doelgroep. Een micro-influencer heeft misschein relatief gezien weinig volgers, maar is wel actief betrokken bij zijn of haar community. Uit onderzoek blijkt dat het geloofwaardiger is wanneer een werknemer iets zegt over een merk, dan wanneer de CEO dit doet. Hetzelfde geldt voor mega-influencers en micro-influencers. Dit komt doordat mensen het gevoel hebben zichzelf beter te kunnen vergelijken met een micro-influencer.

Onderzoek van Markeley toont aan dat kleinere (Instagram) accounts, tussen de 10K en 100K volgers, een betere verhouding tussen engagement en bereik hebben dan accounts met minimaal 10.000.000 volgers. Bijkomend voordeel hiervan is dat de gemaakte kosten voor het bedrijf veel effectiever ingezet zijn.

Instagram like rate vs. followership

Instagram comment rate vs. followership

Bovenstaande grafieken tonen dat influencers met 1000 volgers 0,5% reacties krijgen van hun volgers. Terwijl grote influencers, 10K+ volgers, 0,04% reacties krijgen van volgers. Micro-influencers krijgen dus 13 keer zoveel reacties op een bericht als de grotere influencers. Hieruit kun je concluderen dat de return on investment bij micro-influencers vele male hoger is.

Targeting

Micro-influencers zijn een goede partij, mocht je een specifiek product willen targeten. Stel je wilt met je bedrijf games promoten. Dan kun je dit doen via een mega-influencer als Anna Nooshin, maar dit zal slechts een heel klein deel van haar publiek interesseren, omdat maar een heel klein deel gamen leuk vindt. Bijna zonde van het geld. Een beter alternatief hierbij is het inzetten van een micro-influencer die vooral de focus legt op gamen. De community van deze persoon is grotendeels wél geïnteresseerd in gamen.

Authenticiteit

Een groot voordeel van micro-influencers is de authenticiteit. Met authenticiteit wordt de mate van betrouwbaarheid bedoeld. Micro-influencers zijn over het algemeen echt gepassioneerd over hun eigen niche. Micro-influencers zijn altijd op zoek naar een manier om nieuwe en toffe content te maken. Wanneer zij een samenwerking hebben, waar zij ook volledig achter staan, zullen ze dit enthousiasme uiten naar hun community. Zoals eerder genoemd, zijn micro-influencers actief betrokken bij hun community. Wanneer zij iets leuk vinden en een volger heeft hier vragen over, reageert de micro-influencer over het algemeen. Er is hierbij dus ook sprake van een grote mate van interactie.

Succesvolle samenwerking

Om je een idee te geven van het succes van een campagne met micro-influencers zal ik je een voorbeeld geven. Een bedrijf dat veelal gebruik maakt van micro-influencers is Loavies. Loavies is een webshop die kleding verkoopt en sponsort regelmatig fashion micro-influencers met kleding. Zij mogen dan kleding uitzoeken voor een bepaald bedrag. De micro-influencers zijn niet verplicht dit te delen met hun community, maar omdat zij hier vaak erg blij mee zijn, doen zij dit uit zichzelf. Dit doen zij bijvoorbeeld in shoplogs.

Zou jij nu eerder voor een mega-influencer of een micro-influencer kiezen? Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een micro-influencer. Wanneer iemand super blij is met jouw product, wordt diegene ook ambassadeur van jouw merk naar zijn of haar volgers. Ik geloof ook zeker daar mega-influencers goed werken, maar voor de gemiddelde MKB’er is dit simpelweg te duur en het bereiken van de juiste doelgroep is lastiger. Naast dat ik denk dat micro-influencers beter aansluiten bij een nichemarkt volg ik zelf ook voornamelijk micro-influencers. Ik vind dat zij veel meer betrokken zijn bij hun volgers en het voelt veel eerlijker wanneer zij iets aanbevelen dan wanneer een mega influencer dit doet. Soms weet je gewoon dat deze mega influencer producten of diensten in het dagelijks leven niet gebruiken en dit dus puur voor het geld is.

Dus is het doel van jouw campagne meer interactie? Het opbouwen van een band met je doelgroep? Sluit micro-influencers dan zeker niet uit!

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Lara

Location based marketing? Micro-influencers? Algoritmes? Ontwikkelingen op het gebied van online marketing, social media, e-commerce etc. blijven elkaar razendsnel opvolgen. Hoe speel je hier nou op in? Hoe beïnvloed je consumenten? Ik hou je graag op de hoogte van de laatste trends! Mijn naam is Lara Pap, 21 jaar en ik ben vierdejaarsstudente Commerciële Economie in het nuchtere Zwolle. Op dit moment specialiseer ik mij in marketingcommunicatie. Ook heb ik een minor gevolgd in e-commerce. Ik ben Studentmindblogger geworden, omdat ik mijn kennis graag met jullie wil delen en dit een mooie uitdaging is om mijn skills te verbeteren!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!