Juliët Schroer Windesheim Zwolle 7 mei 2019

Het maakt niet uit op welke hogeschool of universiteit je zit, welke studie je volgt of hoe oud je bent; tijdens het volgen van je studie krijg je te maken met stages. Het doel van stages is om jou kennis te laten maken met het toekomstige werkveld en om jezelf te ontwikkelen op persoonlijk gebied. Zelf vond ik het altijd lastig om goed in kaart te krijgen wat ik nou echt geleerd had van een stage, maar inmiddels heb ik hiervoor wat handige tips en die wil ik graag met jou delen!

Weet wat je écht geleerd hebt

Het eerste lijstje

Momenteel loop ik stage bij Topicus: een ICT-bedrijf gevestigd door heel Nederland. Hier ben ik meewerkstagiaire op de afdeling Marketing & Communicatie. Vol enthousiasme ben ik aan deze stage begonnen in januari. Nog voordat mijn stage begon had ik al het eerste lijstje gemaakt met dingen die ik wil leren en eigenschappen die ik wil ontwikkelen tijdens mijn stage. Dit is dan ook meteen de eerste tip die ik je geef: maak een lijstje voorafgaand aan je stage met alles erop wat jij wilt leren. Door dit lijstje continue bij je te hebben vergeet je nooit waarom je precies doet wat je doet.

Ohja, school wil ook wat

Een overzichtelijk lijstje van alles wat jij wilt leren, super handig toch? Helaas wil school naast dit lijstje ook nog dat je aan wat andere zaken werkt, namelijk: ‘competenties’. Dit woord ontgaat je niet tijdens het studeren. Vanuit je opleiding werk je gedurende je studiejaren aan een aantal competenties om aan te tonen dat jij eigenschappen ontwikkelt die horen bij een professional. Vanuit de opleiding Communicatie werken we met LOCO-competenties zoals analyseren en onderzoeken, ontwikkelen van en adviseren over communicatiebeleid, creëren en realiseren, enzovoort. Beroepsproducten die hierbij horen zijn: media-analyse, campagneplan, adviesrapport, huisstijl en events.

Ik durf te zeggen dat ik niet de enige student ben die simpelweg geen fan is van het begrip ‘competenties’. Daarbij komt dat je aan school moet verantwoorden in welke mate jij de opleidinggerelateerde competenties beheerst. Bij het woord ‘verantwoorden’ krijg ik wederom de kriebels. Dit betekent vaak dat je weer een verslag moet schrijven en dit is natuurlijk iets wat we graag uitstellen tot het einde. Reflecteren op competenties en beroepsproducten doe ik vaak aan de hand van de STARTT-methodiek, maar dit is geen lijdraad voor je gehele verslag. Met de volgende tips heb je de inhoud van je verslag binnen no-time gefixt!

 

Weet wat je écht geleerd hebt.

Overzicht is key!

Dankzij mijn twee stagebegeleiders bij Topicus heb ik gedurende mijn gehele stageperiode inzicht in alles wat ik doe en welke competenties ik daarbij ontwikkel. De eerste actie die ik hiervoor onderneem is het bijhouden van een Excelsheet. In deze sheet zet ik alle projecten en werkzaamheden waarmee ik bezig ben op een rijtje met daarbij de deadline en contactpersonen vermeldt. Tenslotte zet ik erbij welke competentie ik bij elke werkzaamheid of project ontwikkel. Vaak worden er vanuit je opleiding al enkele voorbeelden gegeven die aangeven waarmee je de competentie behaalt. Ik heb net ook een paar voorbeelden gegeven in de inleiding.

Pak simpelweg het competentieoverzicht van je studie erbij, zoek op welke werkzaamheden er bij deze competentie horen en check of jij een van deze werkzaamheden in je overzicht hebt staan. Zo ja? Top! Vermeld achter het project of werkzaamheid de competentie and you’re done!

Door deze manier toe te passen krijg je gemakkelijk inzicht in de competentie waaraan jij werkt en zie je ook in één oogopslag of je nog een competentie mist.

Reacties zijn gesloten.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Juliët

Hey! Ik zal mij even voorstellen: Juliët Schroer, aangenaam! Tweedejaarsstudent Communicatie aan Hogeschool Windesheim Zwolle. Ik sta bekend om mijn vlotte pen en enthousiasme. Dat is ook een van de redenen waarom ik mij heb aangemeld als Studentmindblogger. De mogelijkheid om mijn interesse en passie in dit vakgebied te mogen delen met anderen en daarmee ook mijn schrijfskills te kunnen ontwikkelen, vind ik een leuke uitdaging. Ik vind het boeiend om alle nieuwe trends en ontwikkelingen op gebied van online marketing en psychologie te volgen. Dankzij Studentmind kan ik mijn kennis hierover delen met iedereen.

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!