Chelsey Meijners Hogeschool van Amsterdam 1 juli 2019

Influencers schieten als paddenstoelen uit de grond. Ik zie op sociale media door de bomen het bos niet meer. Steeds meer bedrijven beginnen zich af te vragen: moeten wij ook ‘iets doen’ met influencer marketing? Ze kunnen zich beter afvragen: werkt influencer marketing nog wel? Want hoe authentiek en betrouwbaar zijn de influencers van tegenwoordig eigenlijk? 

Producten influencer marketing

Wat is influencer marketing?

Voor degenen die de afgelopen paar jaar onder een steen hebben geleefd: wat is influencer-marketing eigenlijk? ‘’Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij er een persoon of groep wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep. De influencers hebben veel volgers op sociale media, waar ze veelvuldig gebruik van maken.’’ Aldus Clipit media monitoring. Influencers kunnen dus bloggers, vloggers en sociale media-accounts met een grote achterban zijn.

Doordat consumenten dagelijks duizenden berichten voorbij zien komen op verschillende sociale media kanalen, zijn zij steeds minder gevoelig voor traditionele marketingtechnieken. Influencer marketing biedt hierbij de uitkomst. Hierbij wordt de doelgroep benaderd door iemand met een voorbeeldfunctie: de influencer. Hij of zij wordt meestal als betrouwbaar gezien. De volgers van de influencer hebben vaak het gevoel dat ze de influencer echt ‘kennen’. Ze nemen eerder de mening aan van een ‘bekende’ dan van een marketingcampagne. Dit heeft ervoor gezorgd dat influencer marketing booming is.

Is influencer marketing wel zo betrouwbaar?

Hierboven noemde ik dat influencer marketingcampagnes goed werken, omdat de influencer door de doelgroep als ‘betrouwbaar’ wordt gezien. Maar is dat nog wel zo? Een onderzoek van The Nielsen Company toont aan dat 84% van de consumenten aanbevelingen van vrienden en familie als meest invloedrijk en betrouwbaar ervaren. Volgers van influencers hebben het idee dat ze hun écht kennen en zich met hen kunnen identificeren. Ze zullen daarom eerder aanbevelingen van deze influencers aannemen.

Influencer marketing is populair en daardoor zijn er veel ‘fake influencers’ opgedoken. Dit zijn influencers die hun volgers hebben gekocht. Veel bedrijven en merken staren zich blind op de volgersaantallen in plaats van de engagement (de interactie onder de posts van de influencer). Door deze nepvolgers wordt de influencer als steeds minder betrouwbaar ervaren. Het blijft echter niet alleen bij het kopen van nepvolgers. Het barst tegenwoordig van de Instagram en Telegram ‘pods’. In deze zogenoemde ‘pods’ zitten verschillende influencers. Op Instagram bestaan deze groepen uit zo’n 15 influencers en op Telegram kunnen de groepen duizenden influencers bevatten. Elke keer als iemand een nieuwe foto heeft geplaatst, gooit hij of zij deze in de groep. Het is de bedoeling dat de rest zo snel mogelijk de foto liket en erop reageert. Zo komen ze hoger in de tijdlijn van hun volgers terecht.

Daarnaast kijken de volgers ook steeds meer naar de boodschap en het imago van de influencer. Als een boodschap niet bij het beeld van de influencer past, wordt de influencer niet meer als oprecht en betrouwbaar gezien. Hij of zij heeft dan ook niet langer meer échte impact. Een influencer marketingcampagne is dus alleen nog effectief als de influencer ook past bij de boodschap die het merk/bedrijf wil overbrengen.

Ben je van plan een samenwerking aan te gaan met een influencer, maar twijfel je aan de echtheid van zijn of haar volgers? Met Social Blade kun je gemakkelijk de groei van het aantal volgers van een account in de gaten houden. Voor Studentmind schreef ik een artikel over het herkennen van fake influencers, deze kun je hier lezen.

Statistieken influencers social blade

Statistieken

Micro-influencers

Al eens gehoord van micro-influencers? Zij zouden namelijk dé uitkomst zijn voor bedrijven die influencer marketing willen doorzetten. Dit zijn namelijk influencers met tussen de 5 en 100 duizend volgers. Wat deze influencers aantrekkelijk maakt? Zij zijn meestal gericht op een nichemarkt. Deze influencers hebben soms meer impact dan influencers met miljoenen volgers. Een groot bereik is dus niet altijd het belangrijkst wanneer je een boodschap overtuigend op de juiste doelgroep wil overbrengen.

Werkt influencer marketing nog?

Dus, werkt influencer marketing anno 2019 wel nog? Ja en nee. Ik vind zelf dat de grote influencers van tegenwoordig ongeloofwaardig zijn. De ene dag is product X hun favoriet, de week erop promoten ze het product van de concurrent. Niet erg geloofwaardig, als je het mij vraagt. Ik ben daarom van mening dat je tegenwoordig beter micro-influencers in kunt zetten, omdat zij een specifiekere doelgroep hebben en in een bepaald niche influencen. Het hangt ook af van de boodschap die je wilt overbrengen en via welke influencer je dit wil gaan doen. Doe dus goed onderzoek naar de influencer en let vooral op de engagement.  Staar je niet blind op de volgersaantallen. Zorg ervoor dat de influencer en zijn of haar doelgroep past bij jouw merk én de boodschap die je wilt uitdragen.

Reacties zijn gesloten.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Chelsey

Hoi! Mijn naam is Chelsey Meijners en ik zit momenteel in het derde leerjaar van mijn studie Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Naast mijn studie werk ik bij KOKS Group op de Marketing & Communicatie afdeling en houd ik een persoonlijke blog bij. Hierdoor ben ik dagelijks bezig met social media, online marketing en trends. Ik ben blogger geworden bij Studentmind, omdat ik hier veel van kan leren en graag mijn expertise online wil tonen door middel van wat ik al graag doe: bloggen!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!