Rachel van der Linde Windesheim Zwolle 28 november 2018

Vroeger, heel vroeger, brachten we berichten over via hiërogliefen. Een paar jaar geleden maakten we via mobiele telefoons kennis met SMS en MMS. Tegenwoordig communiceren we via onze smartphones met emoji’s. Het woord emoji komt uit Japan en betekent beeld en karakter. De uitvinder van de emoji is Shigetaka Kurita. Kurita bedacht 176 emoji’s om op een visuele manier emoties en gedachten over te brengen. De emoji’s zijn niet meer weg te denken uit onze communicatie. Wanneer je stageloopt of werkt bij een bedrijf, is het handig dat je weet hoe je goed communiceert met emoji’s. Ik geef je vier tips over hoe je in het bedrijfsleven emoji’s zo effectief mogelijk gebruikt. 

Emoji's

1. Weet wie jouw doelgroep is

Voordat je gaat kijken welke emoji’s je gaat gebruiken voor welke tekst, is het belangrijk dat je weet wie jouw doelgroep is. Maak een persona en ga na wie de ideale klant is van het bedrijf. Wat doet diegene in het dagelijks leven? Wat zijn kenmerken van die persoon? Onderzoek daarna welke reis de klant maakt om bij het bedrijf te komen. Wanneer je weet wie de ideale klant is en hoe de klantenreis eruit ziet, kun je inspelen op wensen en behoeften van de klant. Lees hier de blog van Mylène over hoe je een klantenreis maakt.

2. Combinatie tekst, foto en emoji

Combineer tekst met emoji. Of nog beter: tekst, foto én emoji. Zoals je in de foto hieronder ziet, maakt Domino’s Pizza gebruik van emoji’s die aansluiten bij het bedrijf en de branche: pizza en enthousiasme. De combinatie van de tekst, foto en emoji’s zorgt voor goede content. Ook raak je er sneller door getriggerd. Een foto of emoji zegt meer dan duizend woorden. Tip: gebruik geen emoji’s die niet relevant zijn; dit zorgt voor verwarring.

Voorbeeld emoji's

3. Tone of voice

Van welke soort emoji’s je gebruik maakt, ligt aan het bedrijf waarvoor je werkt. Werk je voor een formeel marketing bedrijf; gebruik geen gezichtsemoji’s, maar emoji’s die daadwerkelijk aansluiten bij het bedrijf. Denk hierbij aan de raket ?. Een raket staat voor snelheid en een snelle groei. Heeft het marketing bedrijf een groei meegemaakt, dan is de emoji relevant. Loop je stage bij een klantenservicebedrijf en wil je een relatie opbouwen met de klant? Maak dan wél gebruik van de gezichtsemoji’s ??. Het gat tussen de klant en jou wordt kleiner en persoonlijker. Je gebruikt toch zelf ook vaak deze emoji’s naar een vriend of vriendin? Tip: kies bewust voor emoji’s die bij het bedrijf passen.

4. Overdrijf het gebruik van emoji’s niet

Fijn dat je nu gebruik maakt van emoji’s. Maar pas op: gebruik niet te veel emoji’s in een blog of socialmediapost. Gebruik je er teveel? Dan heb je kans dat je lezer afleidt door alle prikkels en emoji’s. De kans is groot dat de lezer jouw bericht niet meer gaat lezen. Dit wil je natuurlijk niet! Gebruik ongeveer één à twee emoji’s per alinea ter verduidelijking van de tekst.

Mijn ervaring met emoji’s

Het zoeken naar passende emoji’s bij diverse teksten is voor mij ook nog steeds lastig. Gaat de tekst bijvoorbeeld over targeten? Gebruik dan bijvoorbeeld deze emoji ? aan het begin of aan het eind van de tekst. Soms is het een puzzel, maar uiteindelijk past het bij de tekst en is het het waard. Ook al scroll je tien keer door de emoji’s heen, er passen altijd een aantal emoji’s bij de tekst. 

Kijk vooral wie jouw doelgroep is, houd een goed balans tussen tekst, foto en emoji’s, kijk naar wat voor emoji’s de lezer wil zien en overdrijf het gebruik van emoji’s niet. Heb je zelf nog een tip voor de andere lezers wat betreft emoji’s? Ik zie ze graag verschijnen in de comments.?

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Rachel

Hi lezer! Mijn naam is Rachel, tweedejaars studente Communicatie aan het Windesheim in Zwolle. Het leukste aan het vak communicatie is dat je jouw creativiteit kwijt kunt in verschillende vormen: verbaal als non-verbaal (tekst, afbeeldingen, gesproken). Ik ben Studentmindblogger geworden, omdat ik het leuk vind om mensen te enthousiasmeren met mijn teksten. Wil je meer weten over gedragsverandering en marketing/communicatie? Houd mijn blogs dan in de gaten!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!