Bregje Stukje Windesheim Zwolle 26 april 2018

Het is alweer even geleden, maar een aantal maanden terug, zat ik – na een schooltrip vanuit Londen – in de trein, op weg naar huis. Plots kwam er een man naast mij zitten. Hij deed een onderzoek naar klantervaringen in fysieke winkels. Hij vroeg mij wat voor mij redenen zouden zijn om een winkel snel te verlaten. Ik somde zo wat dingen op en dit zette mij aan het denken. Want hoe zit dat nu eigenlijk met een niet-fysieke winkel; hoe houd je online bezoekers op je website in je ‘virtuele winkel’ als je er op persoonlijk vlak niet direct invloed op hebt? In een fysieke winkel is er immers personeel dat je positief kan beïnvloeden, maar hoe werkt dat op een website?

Uiteraard kunnen ook websitebezoekers afknappen op je online webshop. Gemiddeld 97 procent van de bezoekers van een website gaat niet over tot een actie. Deze groep verlaat de website weer. Een eerste indruk is daarom heel belangrijk. Je moet je voorstellen dat zo’n websitebezoeker binnen één oogopslag wil zien wat je te bieden hebt, om welk segment het gaat en – misschien wel het belangrijkste – waarin je uniek bent. Binnen zeven seconden bepaalt een bezoeker van een website of hij goed zit of verder gaat zoeken, ook wel de zevensecondenregel genoemd. Die zeven seconden zijn dus van cruciaal belang of er wellicht een conversie gaat plaatsvinden op je website.

Relevante content

Relevante content plaatsen op je website klinkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan; want wanneer is content precies relevant? Je moet daarom van tevoren weten wie jouw doelgroep is en welke informatiebehoefte zij hebben. Wanneer je dit eenmaal weet, kun je hier op inspelen en zorgen voor de meest relevante content. Maar dat is nog niet alles: een beetje extra doen voor je websitebezoekers kan zeker geen kwaad. Een mooi voorbeeld is de website van Frankwatching. Zij bieden verschillende artikelen over het marketing- en communicatievak, maar bieden daarnaast ook relevante vacatures, events, webinars en trainingen aan voor hun doelgroep. In mijn optiek een ideale zet, want zo bied je net een beetje extra en ik voel mij daardoor als websitebezoeker extra serieus genomen. Als ik bijvoorbeeld een artikel aanklik over Instagram, dan vind ik onderaan het artikel gelijk ook trainingen en webinars die ik zou kunnen volgen en die bij het artikel aansluiten.

Voordelen van gebruikersdata

Je kent ze vast wel: websites met dieetschema’s, eindeloze boodschappenlijsten en leuke oefeningen die je in de lokale sportschool zou kunnen doen. Ha, ik bekijk die websites inderdaad ook en maak er optimaal gebruik van! Maar wat is nu zo slim van deze website-eigenaren? Exclusieve content wekt vaak je interesse, wat je bezoekduur weer verlengt. Dus klik jij op dat felbegeerde dieetschema en vul jij vervolgens je volledige gegevens in? Dan is het RAAK! De website-eigenaar heeft jouw gegevens, welke hij de volgende keer weer kan gebruiken. Die week daarna ontvang je bijvoorbeeld weer een e-mail van de desbetreffende website en trap je in hun interessante aanbiedingen en voor je het weet ga je over tot conversie. Slim toch?

Vormen van contentmarketing

Maak meer van je website door verschillende contentvormen toe te passen. Voor dit voorbeeld gebruik ik de website van Rituals. Ik vind hun website top, want alles klopt naar mijn mening. Ik word verleid door hun producten en voor elk product weten zij mij te overtuigen met een uniek verhaal. Maar buiten dat biedt Rituals verschillende tips die interessant kunnen zijn voor hun doelgroep. Denk aan filmpjes voor het verzorgen van je huid, een blog om slim om te gaan met eten (geschreven door een echte chef en kookboekenschrijver), exclusieve tips om make-up aan te brengen en hun eigen Spotify Playlist. Zo ben je dus meer dan alleen een webshop voor je klanten, maar krijgt de websitebezoeker ook het gevoel dat ze een lifestyleblog bekijkt.

Contentstrategie klaar en dan?

Zodra je alles op een rijtje hebt en al jouw ideeën hebt toegepast in een contentstrategie, dan ben je er bijna! Maar goed, niets is vervelender dan een website bezoeken die niet of langzaam laadt. En vergeet daarbij ook niet dat jouw content te bekijken moet zijn op verschillende devices zoals mobiel, tablet en laptop. Daarnaast, wat is de tone of voice op je website? Communiceer dit duidelijk in je team, zodat er geen misverstanden ontstaan. Dit geldt evengoed voor de stijl van je website: wat is de rode draad? Maak het voor de bezoeker makkelijk en duidelijk waar zij op de website kunnen reageren of een vraag kunnen stellen; maak bijvoorbeeld gebruik van een chatfunctie of contactformulier. Be prepared and be on time!

Kortom weet waar je voor staat, wat je je bezoekers te bieden hebt en wees uniek!

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Bregje

Mijn naam is Bregje Stukje, studente Communicatie aan het Windesheim in Zwolle. Binnen het vakgebied Communicatie vind ik het boeiend om te leren hoe je op de juiste manier informatie kunt overbrengen; via storytelling, blog, vlog, nieuwsbrief, noem maar op. Dit studiejaar mag ik afstuderen wat ik super spannend vind, maar waar ik tegelijkertijd erg naar uit kijk. Buiten school sta ik regelmatig in de sportschool of ben ik te vinden in een goede koffietent. Studentmind geeft mij de kans om mijn schrijfskills te verbeteren en kennis op te doen en over te brengen op het gebied van marketing en communicatie!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!