Celine van den Bosch Windesheim Zwolle 6 juli 2018

In de tijd dat het Nederlands elftal zich nog wel kwalificeerde voor het WK of EK speelden veel bedrijven hierop in. Je herinnert je vast de Wuppies nog wel van de Albert Heyn. “Ja met een Wuppie Wuppie Wuppie, pakken wij dat wereldcuppie…”. Ja? Weet je het weer? Helaas is het ons in 2018 weer niet gelukt om ons te kwalificeren voor dit toernooi. Hoe reageert Nederland hierop? En hoe kunnen we het WK toch nog een beetje meebeleven?

Hyundai

Dit automerk wil toch het WK niet zomaar voorbij laten gaan. Bij Hyundai zijn er namelijk wel Wereld Kampioenschappen. Als je bijvoorbeeld je Duitse, Franse of Japanse auto inruilt tijdens het WK, krijg je extra veel inruilvoordeel. Leuke inhaker!

Alsnog winnen

In het Gelderse Elburg willen ze gewoon een feestje, ondanks dat Nederland niet op het WK aanwezig is. Dus, wat hebben ze bedacht: Ze zenden gewoon het EK van 1988 opnieuw uit. In dit jaar werd het Nederlands elftal namelijk Europees kampioen. Dat de afloop van dit EK al bekend is, vinden ze geen probleem: “Een aantal jaren geleden ging iedereen naar de film Titanic. Iedereen wilde zien hoe het afliep, terwijl we allemaal weten dat het schip zinkt. Nu weten we allemaal dat we gaan winnen”, aldus de kroegeigenaar.

Lidl Nederland

Ook Lidl Nederland speelt nog even in op het missen van het WK. Want bij Lidl is oranje er uiteraard wel bij deze zomer! Hier bedoelen ze de oranje producten uit het assortiment. Voor veel fans waarschijnlijk nog niet verzachtend genoeg, maar Lidl probeert er in ieder geval nog een feestje van te maken.

Gouwe ouwe

Ik probeerde nog meer leuke reclames te vinden via YouTube of andere inhakers op het internet, maar het viel me op dat toch weinig bedrijven er aandacht aan schenken. Wel verschenen er leuke reclames van vorige WK’s of EK’s. De allerleukste wil ik toch even met jullie delen, namelijk de commercial van NUON uit 2010. Waarschijnlijk komt deze je gelijk weer bekend voor.

De underdog

Eigenlijk past deze niet helemaal in het rijtje, maar ik heb toch nog een tip voor je om het WK een beetje spannender te laten worden. Kies voordat de wedstrijd begint voor een partij waarvan jij hoopt dat deze wint. Ik kies zelf dan meestal voor de underdog en dit is iets wat veel mensen doen. Wetenschapper Daniel Engber heeft onderzoek gedaan naar de oorzaak hiervan. Het heeft onder andere te maken met een stukje sympathie wat je hebt voor een mindere partij. De positie van de underdog is ook een belangrijk basisconcept voor alle marketeers om sympathie voor je merk op te wekken. We gunnen het de underdog meer, omdat we houden van een team/organisatie dat het niet op een presenteerblaadje krijgt, en hard moet werken.

Nou, we kunnen dus nog best met een beetje spanning het WK van 2018 beleven. Mede dankzij de inhakende organisaties. Zelf vind ik het erg moedig van de organisaties om toch in te spelen op het WK. Je bent er wel uniek mee, dat blijkt wel weer uit deze blog. Het wordt namelijk opgemerkt. Als ik directeur was van een grote supermarktketen had ik er ook deze keer gewoon een leuke WK-actie ingegooid denk ik. Voetbalplaatjes bijvoorbeeld. Zo leer je de spelers van het WK een beetje kennen en zo beleef je het WK dus ook wat meer mee. Maar goed, ik ben natuurlijk geen directeur. Als het goed is hoeven we in 2020 niet meer over dit soort dingen na te denken, want dan staat Nederland natuurlijk gewoon weer te shinen op het EK!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Celine

Hoihoi! Mijn naam is Celine van den Bosch en ik ben een derdejaars Communicatiestudente aan Hogeschool Windesheim in Zwolle. Door het schijven voor Studentmind verbeter ik mijn schrijfskills en onderscheid ik mij later van andere professionals. Mijn blogs zullen voornamelijk gaan over de weg die een student aflegt van het eerste jaar tot aan het afstuderen. Hierbij schijf ik over bijvoorbeeld mijn stage-ervaring of over mijn ervaringen met verschillende projecten. Ik wens jullie veel plezier bij het lezen van mijn blogs!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!