Sandra Buitendijk Erasmus Universiteit 4 juni 2019

‘Speelgoedketen Intertoys failliet, winkels blijven voorlopig open.’Intertoys is failliet, cadeaubonnen tot zondag inwisselbaar.Dit waren de koppen op respectievelijk nu.nl en nos.nl op 21 februari 2019. De winkel kan niet meer voldoen aan haar betalingen. En iedereen weet hoe het zit. Intertoys is failliet gegaan door het internet. De online concurrentie op speelgoed is de laatste jaren sterk toegenomen. Hierdoor zijn de verkopen in speelgoedwinkels afgenomen. Intertoys is hiervan een goed voorbeeld. We mogen de rol van het internet niet meer onderschatten. Tegenwoordig moet elk bedrijf een digitale marketingstrategie ontwikkelen. Maar waar moet je beginnen? Ik vertel je er alles over in deze blog!

digitale marketingstrategie

Wat is digitale marketingstrategie?

De definitie van digitale marketingstrategie is: ‘Het plan waarmee de doelstellingen van een bedrijf worden behaald via online media.’ De strategie bepaalt dus hoe dingen aangepakt moeten worden binnen een bedrijf. Digitale marketing gaat over elke vorm van marketing die online is. De online strategie bepaalt hoe het bedrijf online gepromoot wordt. Dit is mogelijk via verschillende online kanalen. Voorbeelden van deze kanalen zijn: websites, zoekmachines, digitaal adverteren, sociale media, blogs en e-mails. De digitale strategie is een belangrijke basis voor het creëren van betrokkenheid bij (toekomstige) klanten. Je vergroot de betrokkenheid bij bestaande klanten door de nieuwsbrief te personaliseren. Als een consument op vrijdag net een laptop heeft gekocht, is het niet handig om twee dagen later een nieuwsbrief te sturen met 15% korting op laptops. Door je digitale marketingactiviteiten goed in te zetten, kunnen dit soort incidenten voorkomen worden.

Hoe ontwikkel je een digitale marketingstrategie?

Een strategie is dus een plan waarmee je bepaalde doelen wilt bereiken. Een strategie is uit de volgende stappen opgebouwd:

1. Analyseer de situatie waarin het bedrijf zich bevindt.

Met andere woorden waar staat het bedrijf nu? Het analyseren van de situatie wordt gemakkelijker als je jezelf een aantal vragen stelt. Probeer ten eerste te achterhalen wat de algehele strategie van het bedrijf is. Daarnaast is het belangrijk om te weten wie de klanten zijn. Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Maar beantwoord ook de vraag ‘wie zijn je concurrenten?’ Als je deze vragen beantwoordt krijg je een goed beeld over de context van het bedrijf.

2. Wat is de doelstelling van het bedrijf?

In de tweede stap denk je na over waar het bedrijf naar toe wil in de toekomst. Wat wil het bedrijf bereiken? Een goede doelstelling bevat een aantal kenmerken. Deze kenmerken zijn: specifiek, relevant, meetbaar en uitvoerbaar (SMART). Daarnaast heeft een doelstelling een tijdslimiet. Om dit te verduidelijken heb ik twee voorbeelden. Het eerste voorbeeld is: verhoog het aantal online verkopen in 2015. Deze doelstelling is  niet volledig omdat er ontbreekt hoeveel verkopen er specifiek bij moeten komen.

Het tweede voorbeeld is: werf in 2017 1.000 nieuwe klanten via e-mailmarketing tegen een gemiddelde winst van 2,00 euro. Dit doel voldoet aan alle kenmerken. Het heeft een tijdslimiet, omdat het doel in 2017 behaald moet zijn. Het is specifiek en uitvoerbaar, omdat je 1.000 nieuwe klanten moet werven via e-mailmarketing. Het is meetbaar, omdat je het aantal nieuwe klanten bij kunt houden. Tot slot is het relevant, want het draagt bij aan de omzet van het bedrijf.  Maar hoe behaal je dat doel dan? Dat wordt uitgelegd in de volgende stap.

3. Ontwikkel de strategie en tactiek

Pas in deze stap ga je de strategie ontwikkelen. Hier bekijk je hoe je het doel wilt bereiken. Welke stappen moeten er genomen worden om het doel te behalen? Een strategie bevat doelen voor de langere termijn. Het is belangrijk om elke stap gedetailleerd te beschrijven. Maak een weekplanning waarin staat wat er elke week moet gebeuren. Ontwikkel daarnaast campagnes met bijvoorbeeld digitaal adverteren of e-mailmarketing. Het is ook een optie om content creëren voor de nieuwsbrief. In deze stap moet duidelijk worden wat je gaat delen met je klanten en via welke kanalen je dat gaat doen. Een tactiek is dus een stapje die je maakt als onderdeel van een strategie en de strategie is een centraal uitgangspunt waarop (latere) beslissingen genomen worden.

4. Meet en analyseer de resultaten

De laatste stap is het controleren en evalueren van de strategie. Er bestaan veel manieren om de strategie te meten en te evalueren. Zo is het mogelijk om te zien hoeveel tijd klanten doorbrengen op een webpagina. Ook is het mogelijk om te zien hoeveel pagina’s ze bezoeken voordat ze weggaan van je site. Verder kun je zien hoe vaak klanten op een bepaalde advertentie klikken. Dit zijn slechts enkele voorbeelden, tegenwoordig kan je bijna alles meten! Er bestaat ook veel software waarmee je de doelen kunt meten. Zo hou je in Google Analytics eenvoudig bij hoeveel mensen er klikken op je advertentie.

Digitale marketing is onmisbaar

Het voorbeeld van Intertoys maakt duidelijk dat digitale marketing onmisbaar is. Consumenten zoeken tegenwoordig eerst naar informatie op internet voordat ze een aankoop doen. Jouw klanten zijn op het internet, daarom moet jouw bedrijf daar ook te vinden zijn. Bovendien zijn je digitale activiteiten heel goed te evalueren met behulp van software. Na het lezen van deze blog zet je niet lukraak een online kanaal in om meer klanten te bereiken. Vanaf nu kijk je eerst hoe deze activiteit in je strategie past!

 

Reacties zijn gesloten.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Sandra

Hoi! Ik ben Sandra Buitendijk, 22 jaar, master studente Marketing Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Momenteel versterk ik het marketingteam van MediaMarkt als product content specialist. Binnen het vakgebied vind ik social media, content marketing, PR en het optimaliseren van websites interessant en daarom ga ik me tijdens de master specialiseren in online marketing. In mijn vrije tijd ben ik vaak op het volleybalveld of bij vrienden te vinden. Ik ben Studentmindblogger geworden omdat ik mijn schrijfskills wil verbeteren, mijn interesses met jullie wil delen en zelf op de hoogte wil blijven van de allerlaatste trends!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!