Chelsey Meijners Hogeschool van Amsterdam 31 juli 2018

Influencers op Instagram schieten als paddenstoelen uit de grond en bedrijven duiken massaal in de wereld van influencermarketing. De meeste bedrijven werken het liefst samen met influencers met tienduizenden volgers, want zij bereiken de meeste mensen… of toch niet? Lees hier hoe je als bedrijf een fake Instagram influencer kun herkennen.

Fake Instagram influencer

1. Check de engagement rate

Heeft een influencer gemiddeld tachtig likes per post, maar tienduizend volgers? Dan zijn de volgers zeer waarschijnlijk gekocht. Veel bedrijven zijn helaas blind door volgersaantallen. Hoe meer, hoe beter. Dit is echter niet altijd het geval. De volgers die een influencer heeft gekocht doen namelijk niks en zijn geen echte personen. Een dood publiek dus. Maar wat is een goede engagement rate? Volgens Scrunch ligt een goede/gemiddelde engagement rate tussen de 1% en 3,5%. Een hoog engagement rate ligt tussen de 3,5% en 6%. Hoger dan 6% is een zeer hoog engagement rate.

Hoe bereken je de engagement rate?
De engagement rate berekenen gaat voornamelijk handmatig. Het is dus een klusje waar je goed voor moet gaan zitten.

  1. Kijk naar het aantal posts die een influencer heeft geplaatst in de afgelopen 30 dagen. Daarvan tel je alle likes en comments bij elkaar op. Als iemand 20 posts heeft geplaatst in de afgelopen 30 dagen, tel je daarvan alle likes en comments bij elkaar op.
  2. Dit aantal deel je door het aantal posts van de afgelopen 30 dagen. Dan heb je de gemiddelde engagement per post.
  3. De gemiddelde engagement per post deel je door het aantal volgers die de influencer heeft.
  4. Het getal dat bij punt 3 eruit komt vermenigvuldig je met 100 om op een percentage uit te komen. Dit is dan de engagement rate!

2. Kijk naar de volgers

Is het volgerslijstje vol met ‘lege’ accounts of met rare namen? Dan zijn dit gekochte volgers. Zoals ik bij punt 1 al zei, doen deze volgers niets. Ze laten geen like of reactie achter en bekijken de posts niet. Een website waarmee je heel handig kunt checken of iemand volgers heeft gekocht is Social Blade. Selecteer het social media kanaal, vul de gebruikersnaam in van de desbetreffende influencer en Social Blade geeft de groei aan van dit account. Als een influencer dagelijks honderden volgers erbij krijgt, dan weet je hoe het zit. Hieronder een een greep uit het volgerslijstje van een influencer met gekochte volgers.

3. Bekijk de reacties

Zie je telkens enkel reacties voorbij komen met slechts een paar emoji’s of drie woorden? Dan zijn deze reacties ingekocht of komen vanuit een zogenoemde comment pod. Een comment pod is een groepje met maximaal 15 personen die dagelijks elkaars foto’s liken en erop reageren. Dit doen zij om het continue veranderende algoritme tegen te gaan. Het schijnt namelijk zo te zijn dat de reacties en likes in het eerste halfuur bepalend zijn voor jouw plek in de tijdlijn van je volgers. De personen in zo’n comment pod zijn wel echt, maar of deze reacties en likes wat zullen opleveren voor je campagne of merk is weer een andere vraag.

Dat niet alles echt blijkt te zijn op Instagram waren wij ons inmiddels al een stuk bewuster van. Neem Dotan met zijn trollenleger als voorbeeld. Bedrijven strijden massaal voor de influencers met tienduizenden volgers, terwijl deze in de meeste gevallen niet veel opleveren. Wil je als bedrijf of merk zijnde toch influencermarketing inzetten? Kijk dan eens naar de micro-influencers. Dit zijn influencers met 500 – 5.000 volgers, maar worden vooral gedefinieerd door de engagement die zij hebben met hun volgers. Probeer het volgersaantal los te laten. Micro-influencers kunnen meer voor jou betekenen dan influencers met gekochte volgers en komen ook geloofwaardiger over.

Mijn ervaring als micro-influencer

Zelf ben ik een micro-influencer en weet ik als geen ander hoe frustrerend het is als een influencer met gekochte volgers de tofste samenwerkingen binnen slepen, terwijl jij het op de eerlijke manier probeert te doen. Fake influencers spelen in mijn ogen vals en toch trappen veel grote bedrijven er nog steeds in. Gelukkig maken wij, de micro-influencers, een opmars in 2018 en is het heel verstandig voor bedrijven om daar eens mee te gaan experimenteren.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Chelsey

Hoi! Mijn naam is Chelsey Meijners en ik zit momenteel in het derde leerjaar van mijn studie Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Naast mijn studie werk ik bij KOKS Group op de Marketing & Communicatie afdeling en houd ik een persoonlijke blog bij. Hierdoor ben ik dagelijks bezig met social media, online marketing en trends. Ik ben blogger geworden bij Studentmind, omdat ik hier veel van kan leren en graag mijn expertise online wil tonen door middel van wat ik al graag doe: bloggen!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!