Sandra Post Erasmus Universiteit 1 mei 2019

Wanneer je doelgroep van je bericht verandert van consument naar bedrijf, verandert vaak ook het soort berichten dat je de wereld in stuurt en de manier waarop. Je gaat je namelijk bezighouden met business marketing. En tussen business-to-business marketing en business-to-consumer marketing zijn er belangrijke verschillen te vinden. Voor het beste resultaat met jouw marketingstrategie is het daarom van belang om de verschillende strategieën en trends te kennen. Hier geef ik een aantal punten die belangrijk zijn om op te letten.

business marketing via social media apps

Belangrijke punten bij business marketing, in plaats van consumenten marketing, zijn de kanalen waar je als bedrijf actief op bent, de content die je plaatst en een goed uitgewerkte strategie voor langdurig succes. Hieronder zal ik deze allemaal verder uitleggen.

Kanalen

Bij B2B marketing denken vele mensen direct aan e-mails, verkooppraatjes en… LinkedIn. En hoewel dit allemaal zeker effectief is, is LinkedIn niet het enige social mediakanaal dat doeltreffend kan zijn voor jouw bedoelingen.

Het verschilt vaak per bedrijf en per branche welke kanalen het beste zullen werken. Wanneer je als B2B bedrijf bijvoorbeeld wilt samenwerken met een bedrijf dat zich richt op consumenten, kun je hen wellicht het beste via Instagram of Facebook benaderen. Zij zullen hier zelf sneller te vinden zijn dan op LinkedIn.

Maar wanneer je een ander bedrijf wilt benaderen dat net als jij gericht is op B2B, dan zul je hen wellicht sneller op LinkedIn of zelfs Twitter kunnen bereiken. Bekijk welke bedrijven jij wilt bereiken met jouw bericht en content en ontdek op welke kanalen zij het meest actief zijn. Op basis daarvan kun je beslissen welke kanalen voor jou het meest effectief zijn om te gebruiken.

Kwaliteit wint van kwantiteit

Hoewel een goed argument kan worden gegeven dat hetzelfde geldt voor de consumentenmarkt, is het idee van kwaliteit boven kwantiteit nog belangrijker als het gaat om B2B marketing. Wanneer je mensen bij een bedrijf probeert te bereiken, zul je hen hoogstwaarschijnlijk ook tijdens kantooruren benaderen. En tijdens werktijden geldt nog wel eens het principe: tijd is geld. Wil je aandacht van mensen trekken met jouw content, zorg dan altijd dat het van goede kwaliteit is. Want iemand zijn tijd verspillen met onnodige informatie zal jouw merknaam weinig goed doen. Zorg ervoor dat mensen niet het gevoel krijgen dat ze hun tijd hebben verspild wanneer ze je content lezen of bekijken.

Maak en promoot samenwerkingen

Social media is een handige manier om in contact te komen met potentiële klanten. Maar daarnaast is het ook een manier om jouw samenwerkingen met andere bedrijven even in het zonnetje te zetten. Op die manier bied je je klant gratis promotie en potentiële klanten een manier om erachter te komen wat jij misschien voor hen kan betekenen.

Leg uit hoe jullie elkaar hebben geholpen, bijvoorbeeld door het uitwerken van klantcases. Ook video’s over samenwerkingen zijn vaak doeltreffend. Video blijft namelijk een handig middel om iemands aandacht te trekken en ook vast te houden.

Zorg voor een strategie

Steeds meer B2B bedrijven maken gebruik van social media, maar vele doen dit zonder een duidelijk uitgewerkte strategie. En zonder strategie loop je vele voordelen en mogelijkheden mis. Zo is een belangrijk onderdeel van de strategie het merkverhaal dat je naar buiten wilt brengen. Maak duidelijk voor jezelf wat je missie en visie is met jouw product en service en maak dit vervolgens duidelijk naar de rest van de wereld.

Vergeet niet dat ook achter deze bedrijven gewone mensen schuilen. Het zijn nog steeds andere mensen die jouw bericht lezen of zien en op basis daarvan beslissingen nemen. Het verschil is hoe deze mensen naar jouw bericht kijken. Namelijk vanuit een zakelijk oogpunt. Zelf heb ik wel gemerkt dat er nog genoeg ruimte is voor creativiteit, ook in een zakelijke omgeving. Met een sterk merkverhaal en interessante en originele content houd je sneller mensen hun aandacht vast. En wie geniet nou niet van een goed verhaal?

De juiste strategie hangt af van het bedrijf en de branche waarin je werkt. Neem rustig de tijd om de social media van de concurrenten te bekijken. Ontdek wat voor content zij plaatsen, hoe vaak zij updaten en hoe zij betrokkenheid van hun lezer proberen te stimuleren. Met die informatie kun je vervolgens zelf een strategie uitwerken die voortborduurt op die van jouw concurrenten.

Verbeter de klantenervaring

Om de klantenervaring zo goed mogelijk te maken moet je ervoor zorgen dat zij in elke stap van het proces van samenwerking toegang hebben tot de juiste informatie, wanneer gewenst. Dit kan door informatie te verspreiden via social media of doordat klanten contact kunnen leggen via meerdere kanalen.

Ook is het handig om je eigen artikelen te schrijven. Deze worden wellicht ook nog opgepakt door andere partijen. En erkenning van derden is natuurlijk erg positief voor de geloofwaardigheid van jouw bedrijf.

Ik hoor graag van jullie: welke vorm van marketing vind jij het interessantst om te doen?

Reacties zijn gesloten.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Sandra

Hoi! Ik ben Sandra en ik doe International Communication and Media (IBCoM) aan de Erasmus Universiteit in het prachtige Rotterdam. De afgelopen twee jaar schreef ik met veel plezier voor ons eigen IBCoMagazine. Mensen noemen mij vaak creatief en enthousiast, maar ook originaliteit vind ik belangrijk. Tijdens mijn stage leerde ik veel over online marketing en ik hoop tijdens mijn uitwisseling veel te leren over politieke communicatie. Via Studentmind wil ik mijn passie voor schrijven met jullie kunnen delen en verbeteren. Ik wens je veel plezier met het lezen en hopelijk vind je het net zo interessant als ik!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!