Iris van Lieshout Fontys Hogescholen Eindhoven 18 oktober 2018

Of je nu een startende ondernemer bent of al jaren in het vak zit; je wil dat je website goed vindbaar is op het internet. De vraag is alleen: hoe doe je dit? Zoekmachine marketing – ook wel ‘SEO optimalisatie’ of ‘zoekmachine optimalisatie’ is het antwoord. Zegt dit je helemaal niets? Dan wordt het waarschijnlijk een stuk duidelijker na het lezen van mijn blog. 

Online marketing

Figuur 1: Online marketing

Wat is zoekmachine marketing (SEM)?

Zoekmachine marketing wordt ook wel SEM (Search Engine Marketing) genoemd. SEM is de overkoepelende naam van SEO en SEA. Met behulp van zoekmachine marketing zorg je ervoor dat je webpagina’s beter vindbaar zijn bij zoekmachines. Wanneer je website hoog scoort in een zoekmachine, krijgt de website op langere termijn meer bezoekers en hierdoor zal de bekendheid van je onderneming ook groter worden. Meer bezoekers houdt ook in dat er meer potentiële klanten zijn en hierdoor zal uiteindelijk de omzet toenemen. Belangrijk bij zoekmachinemarketing zijn de zoekwoorden (keywords) waarop je als bedrijf gevonden wilt worden. Zoals eerder vernoemd, kan zoekmachine marketing opgedeeld worden in zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). Later in deze blog behandel ik beide opties.

Hoe werkt een zoekmachine?

Voordat je kan beginnen met zoekmachine marketing is het belangrijk om te weten hoe een zoekmachine überhaupt werkt. Een zoekmachine zoals Google:

  • Crawlt websites: de zoekmachine laat kopieerprogrammaatjes over de website gaan, waardoor de website verkent wordt;
  • Indexeert websites en pagina’s: tijdens het crawlen ‘lezen’ de programmaatjes de inhoud van de website. Tijdens het lezen wordt er gekeken welke woorden vaak op een pagina voorkomen. Mede hierdoor wordt de structuur van de website bepaald. Zo probeert een zoekmachine de pagina te begrijpen. De programma’s geven een cijfer – ook wel ‘PageRank’ genoemd – aan de website. Dit cijfer wordt door de zoekmachine opgeslagen in een databank;
  • Toont zoekresultaten wanneer bezoekers zoeken.

In deze korte video legt Matt Cutts, een engineer in de kwaliteitsgroep van Google, uit wat er gebeurt als je op het internet zoekt.

Wat moet je doen voor een goede zoekmachine marketing?

Begin met een onderzoek naar zoekwoorden. Waarom? Deze zoekwoorden vormen de basis van jouw SEO-strategie. Google biedt drie gratis tools aan die jou helpen met het zoekwoordenonderzoek. Deze tools zijn:

Na het zoekwoordenonderzoek kies je de zoekwoorden waarmee jouw website in het resultatenoverzicht – als het goed is – verschijnt. De volgende stap? Ervoor zorgen dat deze woorden daadwerkelijk tot een hit leiden bij zoekmachines. Het is de bedoeling dat je voor ieder gekozen zoekwoord een eigen landingspagina maakt. Heb jij bijvoorbeeld tien zoekwoorden dan maak je dus tien verschillende landingspagina’s aan. Om een goed overzicht hiervan te krijgen is het handig om een sitemap te maken.

In figuur 2 zie je een voorbeeld van een sitemap voor een website met verschillende sportscholen in Eindhoven.

Sitemap

Figuur 2: Sitemap fitnesswebsite Eindhoven

Vervolgens ga je content schrijven voor op jouw website. Het is belangrijk dat deze content uniek en relevant is. Ga dus geen content dupliceren! Wanneer je dit doet, vindt de zoekmachine dit een groot probleem. Hierdoor zal je website minder hoog komen te staan in de zoekresultaten. Verder is het ook belangrijk dat de content actiegericht is; dit houdt in dat je de lezer activeert om verder te gaan met lezen en/of eventueel aanspoort tot het doen van een aankoop.

Het derde onderdeel waar je op moet letten, is de techniek van de website. Een juiste techniek zorgt ervoor dat een zoekmachine je website beter begrijpt. Waar een zoekmachine de meeste waarde aan hecht, is de titel. In de titel vertel je in een paar woorden wat het onderwerp van de pagina is. Vervolgens kijk je naar de meta-beschrijving. Dit is een HTML-tag met beknopte informatie over de webpagina. De beschrijving wordt alleen getoond als beschrijving onder de titel. Heb je een goede meta-beschrijving? Dan zal je merken dat er meer bezoekers naar je pagina komen. Verder moet je zorgen dat je zowel koppen als subkoppen op de pagina gebruikt. De koppen geven de structuur aan in de tekst, waardoor je aangeeft waar de tekst over gaat.

Ten slotte is het belangrijk om te kijken naar Linkbuilding. Hiermee plaats je actief meerdere relevante links naar je website. Hierdoor zullen zoekmachines je website hoger in de zoekresultaten plaatsen. Een voorkeur is om te linken naar een landingspagina als je bijvoorbeeld een blog hebt geschreven over een specifiek onderwerp. Stel: je wilt de bekendheid verhogen dat kan je terug linken naar de homepagina.

Zoekmachine

Figuur 3: Zoekmachine

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het gebruik van SEO zorgt ervoor dat zoekmachines zoals Google je website beter lezen én hierbij de waarde van de inhoud goed (beter) kunnen inschatten. Toch is SEO maar één manier om aandacht naar je website te genereren. Kort gezegd is SEO het afstemmen van je website en teksten op ‘zoekers’. Hierbij is het belangrijk dat de tekst op je website gericht is op de bezoeker die je ook naar je website wil trekken.

‘De bezoeker die je naar je website wil trekken’; dat klinkt makkelijker dan het is. Een voorbeeld: op je webshop verkoop je kleding voor de jonge vrouw. De doelgroep die hierbij geformuleerd wordt, zijn vrouwen tussen de 20 en 35 jaar. Je wil SEO inzetten om deze doelgroep naar jouw website te krijgen. Het is dan geen goed idee om bijvoorbeeld ‘kleding’ als keywordte gebruiken, want wanneer een man van 45 hierop zoekt, kan hij ook op jouw pagina komen. Dat wil je natuurlijk niet, want daar hebben jullie beide niets aan. Een goed keyword zou bijvoorbeeld ‘jurken’ of ‘rokken’ zijn.

Wanneer jij content maakt die je bezoekers interessant vinden, zullen zij langer op je website blijven. Hier heeft SEO niets mee te maken, maar het is wel een mooie bijkomstigheid. Verder is de kans aanwezig dat bezoekers de (goede) content delen binnen hun netwerk.

Wat is zoekmachine adverteren (SEA)?

SEA staat voor Search Engine Advertising, ook wel zoekmachine adverteren genoemd. Dit is een betaalde vorm van zoekmachine marketing. Het werkt zo: je betaalt een zoekmachine, die vervolgens advertenties van jouw website plaatst. In ruil voor die betaling, zorgt de desbetreffende zoekmachine ervoor dat, wanneer men op een bepaald trefwoord (keyword) zoekt, jouw advertentie bij de resultaten staat.

Je betaalt de zoekmachine wanneer er daadwerkelijk op je advertentie geklikt wordt. Je betaalt dus niet voor het opnemen van de advertentie(s) zelf. Eén bekend advertentiesysteem is Google AdWords. Google Adwords is het advertentieprogramma van Google. In dit programma kun je op woorden bieden waar mensen op zoeken. Verder kun je er ook advertentieteksten instellen.

In het kort

Zoekmachine marketing omvat dus zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). Voor SEO zijn er de volgende kenmerken:

  • De website staat centraal;
  • Het draait om zoekwoorden en de content op de website;
  • De techniek van de website is belangrijk;

Eén voordeel van SEO is dat je niet hoeft te betalen aan Google voor de zichtbaarheid van jouw website. Echter duurt het wel een tijdje voor je website organisch vindbaar is in de zoekmachine. Hierbij lijkt SEO kosteloos, maar het personeel dat de SEO optimalisatie uitvoert moet ook betaald worden.

Voor SEA zijn er ook een aantal kenmerken, deze zijn als volgt:

  • de zoekmachine staat centraal;
  • er zijn zelfgekozen zoekwoorden en zelfgemaakte advertentieteksten;
  • je betaalt voor een klik.

Om goed weer te geven wat het verschil tussen SEO en SEA is, staat hieronder een voorbeeld van ‘Verzekering(en) vergelijken’. Zoals te zien in figuur 4 staan in het rode vak advertenties, dit is SEA, terwijl in het groene vak eronder de SEO te zien is.

SEO en SEA

Figuur 4: Voorbeeld verschil tussen SEO en SEA

Wat is beter: SEO of SEA?

Naar mijn mening hangt het van de situatie af of je SEO, SEA of beide gaat gebruiken. SEO en SEA hebben zo hun eigen voordelen en nadelen zoals in de blog is beschreven. Hierom denk ik dat alleen SEO toepassen geen verstandige keuze zal zijn.

Kortom: denk er eerst goed over na voordat je een keuze maakt tussen SEO en SEA. Zelf denk ik dat de combinatie van SEO en SEA het beste is. Hierbij is het volgende ook belangrijk om te noemen: als je al bovenaan in Google staat (en dus goed bezig bent met zoekmachine marketing), onderzoek doen naar relevante zoekwoorden en vervolgens je website optimaliseren. Na een langere termijn kun je dan je SEA uitschakelen, omdat je met SEO al hoog in Google staat.

Abonneer!

En blijf op de hoogte van de laatste marketing en communicatie ontwikkelingen.

Meer van Iris

Hoi! Ik ben Iris van Lieshout, studente Commerciële Economie aan Fontys Hogescholen in Eindhoven. Momenteel zit ik in mijn derde jaar. Binnen mijn opleiding vind ik het vakgebied online marketing het meest interessant. Als ik mijn opleiding heb afgerond hoop ik ook aan de slag te kunnen in de online marketing. Daarom ga ik begin dit schooljaar starten met de minor digital marketing. Ik ben een nieuwsgierig, vrolijk, enthousiast en zorgzaam persoon. Ik ben blogger bij Studentmind geworden omdat ik hier veel van kan leren en het zie als een uitdaging!

Blogger worden?

 

Als Studentmindblogger maak je je eigen content. Jouw blogs brengen studenten kennis bij en zijn een bron van inspiratie. Je schrijft maandelijks een blog over marketing/communicatie of ervaringen binnen je studie. De onderwerpen waarover je schrijft mag je zelf bepalen. Je kunt immers het beste schrijven over iets waar je passie ligt!